Tid for lange tanker

Posted: 21. juni, 2008 in Skole

Nå er det lenge siden forrige innlegg i denne bloggen. En hovedårsak til dette er at avslutningen av dette skoleåret har vært svært hektisk. Planlegging og gjennomføring av eksamen, planlegging av fag- og timefordeling neste skoleår, legging av timeplaner, intervjuer, nyansettelser og innrapportering av diverse resultater og prøver er noen av de oppgavene som jeg har brukt mye tid og energi på de siste ukene

Sommerferien for lærerne er igang og jeg håper jeg endelig kan få tid til å tenke noen lange tanker omkring bruken av IKT, selv om det gjenstår mye annet arbeid også.

I løpet av denne våren har vi brukt en del tid i IKT-gruppen på å diskutere skolens videre IKT-satsing. Vi har startet arbeidet med å utarbeide en omfattende og grundig IKT-plan, fått frem mange forslag til organisering av opplæring både for elever og lærere. Nå er tiden inne for å få gjort ferdig arbeidet vi har startet opp med. Vi må konkretisere tiltakene og ha fokus på hvordan vi skal få satt de ut i livet.

Her er noen av mine betraktninger på hva vi bør ha fokus på i kommende skoleår (ikke i prioritert rekkefølge):

  • få trinnene til å iverksette IKT-planen
  • legge til rette for at lærerne kan tilegne seg nok kompetanse til å gjennomføre IKT-planen
  • sikre at alle elevene får tilfredstillende IKT-opplæring (ikke bare de som har lærere med spesiell interesse for dette)
  • gjennomføre utprøving i bruk av It’s learning på enkelte grupper på småtrinnet (fullversjon eller småskoleversjonen?)
  • legge til rette for deling og få flest mulig lærere til å delta i den videre utviklingen av IKT-planen
  • fortsette med erfaringsutveksling rundt pedagogisk bruk av It’s learning
  • gjennomføre små kurs for alle 8. trinnselevene for å sikre at de har en viss minimumskunnskap innen utvalgte områder (tekstbehandling, regneark, lyd-, video- og bildebehandling)
  • stimulere og veilede de lærerne som ønsker å prøve ut nye konsepter
  • alt arbeidet med IKT skal gjennomsyres av tanken om at bruk av IKT skal gi økt læringseffekt. Dersom vi opplever situasjoner der annen metode gir bedre læringsutbytte, skal vi ikke være redd for å kutte ut datamaskinene.

Denne listen ble mye lengre enn jeg hadde tenkt meg. Er det gjennomførbart? Eller er det å ta seg vann over hodet?

Konkrete tiltak (igjen mine forslag):

  • fortsette med «IKT-drypp» på morgenmøte hver fredag (5-10 min med eksempler på god IKT-bruk, programmer, nettressurser etc)
  • gjennomføre teamsamtaler med alle trinnene. Der vi sammen tar for oss hvordan teamene skal jobbe med IKT-planen dette semesteret
  • i forbindelse med teamsamtalene tilby hjelp i form av veiledning i forkant av arbeid, småkurs på teamene eller å være med i oppstarten i klassene
  • sende lærere på de temamøtene og kursene som blir holdt i regi av Bergen kommune
  • bruke noe av fellestiden og/eller planleggingsdager til å gjennomføre kurs for lærerne
  • legge ut IKT-planenen i en wiki, der alle lærerne har mulighet til å gå inn å kopiere og endre på ting de er uenige om. IKT-gruppen tar vare på den planen som foreligger ved skolestart, slik at vi kan sammenholde på slutten av skoleåret og vedta en revidert plan for neste skoleår
  • lage og legge ut opplæringsvideoer og lenker til gode ressurser for egenutvikling i forbindelse med IKT-plan wikien
  • ha enkelte samlinger på de ulike avdelingene (1.-4. trinn, 5.-7. trinn og 8.-10. trinn) der vi utveksler gode idéer og erfaringer.
  • en del av mediatekstillingen (4 t/uken) øremerkes IKT-arbeid med elever og lærere.

Mulige begrensninger. Det høres mye finere ut enn problemer: 🙂

  • relativt lavt pc-antall (mener vi har ca 5,7 elever pr pc, Bergen kommune sitt mål er 3 på ungdomstrinnet og 5 på barnetrinnet). Kan imidlertid bli en styrke da det tvinger oss til å bruke maskinene effektivt (vet ikke om dette er «fattigmanns trøst» eller om det er reelt)
  • tidsspøkelse. Er usikker på om vi greier å holde nok «trøkk» utover året. Tiden kan fort bli spist opp til andre ting – oppgavene står i kø
  • for mange baller i luften. Muligens klokere (men ikke så gøy!) å konsentrere seg om færre fokusområder og heller gjøre de skikkelig
  • gammelt operativsystem på mange av maskinene + sikkerhetsinnstillinger som fører til problemer med å bruke programmer og nettressurser (IKT-drift sentralt som styrer dette)

Jeg har brukt dette innlegget til å rydde litt i mitt eget hode. Vil svært gjerne ha kommentarer og tilbakemeldinger på det jeg skriver. Noen som har erfaringer med noe av de vi tenker å gjøre? Eller som har forslag til forbedringer?

Kommentarer
  1. Ingunn sier:

    Her er det mange gode ideer og ambisjoner, det er sikkert. Min erfaring er at mange lett blir overveldet når de skal sette seg inn i IKT, så hva med å starte enkelt? Jeg synes at 23 ting om web 2.0 (jf bibliotekarene i Buskerud m. fl.) virker som et flott opplegg for opplæring av lærere også. Det er strukturert og konkret, og jeg tror dette er to nøkkelfaktorer for suksess.

  2. Enig med Ingunn. Men her var det mye god mat for tankene. Ved min skole begynte vi såvidt å legge noen linjer, ganske likt dette, og fortsettelsen ble fort spist opp av andre gjørmål. Vi får håpe det blir tester på digital kompetanse ovenfra. Det ser ut som om det kanskje blir løsningen for at det blir vilje og fokus for å gjennomføre en plan.

  3. Ole sier:

    Dette er langt på veg slik vi har tenkt i løpet av året. For å sikre oss at dette ikke blir en intern greie i IKTgruppen, bør vi konsentrere oss om å ha samtaler med alle teamene med muligheter til å gjøre noe praktisk sammen med dem ut fra deres ønsker og ståsted. Vi må sikre oss at dette ikke bare er ord fra våre side men at dette er noe de andre lærerne faktisk kan gjøre dette med relativt enkle midler.

    Her (http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/issue/view/263/showToc) finner du litt interessant lesning når du er ferdig med timeplanene…det er ikke alt i web 2.0 som er like rosenrødt, eller?
    Ole

  4. moldeklev sier:

    Takk for gode tilbakemeldinger.

    Helt enig med å starte enkelt. 23 ting om Web 2.0 er et enkelt og godt opplegg som vi helt sikkert kommer til å vise til når vi skal fortsette kompetansehevingen. Mener også at det er viktig å møte lærerne der de er i forkant når de skal innføre nye elementer i undervisningen. Spesielt de som ikke føler seg så veldig konfortabel med bruk av IKT. Da tror jeg det er viktig som Ole sier å være der med praktiske tips og opplæring utifra det de skal gjennomføre i klasserommene. 23 ting om Web 2.0 kan da bli litt for generelt for alle.

    Når det gjelder innføring av digitale tester, som Jeanett nevner, er jeg enig. Det vil nok fremtvinge en mer målrettet og systematiske gjennomføring av planene. Bergen kommune har hatt et utalt mål at slike prøver skal gjennomføres allerede til høsten (5. trinn). Blir spennende å se hvordan de blir utformet. Må vel regne med at det blir litt prøving og feiling her også.

    Føler jeg at vi er heldige på vår skole. Vi har mange lærere som viser stor interesse og er klar for å prøve ut nye arbeidsformer. Det gjelder bare å få lagt alt så godt til rette som mulig, slik at vi unngår frustrasjon og unødvendige negative opplevelser rundt IKT-arbeidet.

    Som med de fleste områder her i livet, er det ingen ting som er enten svart eller hvitt. Ei heller web 2.0. Tror derfor at det også er viktig at vi tar med oss de kritiske kommentarer til det vi holder på med.

  5. Marita sier:

    Jeg synes det var mye bra her, og det som i alle fall jeg har erfart som positivt på egen skole dette året, er å vise konkrete tips på bruk av digitale verktøy som raskt kan tas i bruk. IKT-drypp var en god ide! Jeg tror det er en fordel at lærere på egen skole viser fram hva de gjør, det gjør det lettere for andre lærere å ta i bruk det samme, og man kan enkelt spørre om hjelp dersom man står fast. Utveksling av ideer og refleksjon har jeg lært mye av vha. blogging. Ellers er vel både tid og mange baller i luften ganske vanlig på de fleste skoler. Spørsmålet er jo om det er noe «gammelt» som kan tas vekk slik at IKT ikke blir merarbeid, men noe som på en praktisk måte ersatter noe gammelt. Vet ikke om det var forståelig, men jeg har skrevet litt om det på bloggen jeg lagte til fyrtårnprosjektet ved skolen min: http://sthallvard-fyrtarn.blogspot.com/2008/03/den-gode-lreren-vs-eselet.html

  6. moldeklev sier:

    Takk for gode tips på bloggen. Skal se nærmere på innleggene der.
    Ellers føler jeg at IKT-dryppene, som vi har hatt relativt jevnlig, har vært vellykket i å få vist frem muligheter for god IKT-bruk. Men har erfart er at det er få som tar i bruk det som blir vist. Derfor vil vi igjennom teamsamtaler prøve å legge opp til at teamene må gjøre seg forpliktelser samtidig som vi gir mulighet for opplæring/ veiledning.

  7. […] september, 2008 Rett før sommerferien postet jeg innlegget Tid for lange tanker, der jeg tok for meg konkete tiltak for IKT-arbeidet på Skranevatnet dette […]

Legg igjen en kommentar

