Forelesning i Second Life

Posted: 19. oktober, 2008 in Second Life

Har lenge vært nysgjerrig på hvilke muligheter Second Life (SL) gir for skolebruk. Men det er ikke før nå i de siste jeg har begynt å utforske dette feltet. Jeg har opplevd at det er ikke så lett å sette seg inn i SL på egenhånd. Men takket være en tålmodig lærer og guide i Kita Coage aka Jeanette Tranberg fra Diginalet, har jeg lært meg noe av det mest grunnleggende i bruken av SL. Hun har tidligere skrevet om ett av møtene vi hadde sammen med Einar Berg. Vet ikke helt om jeg kan tilgi Kita for å ha lagt ut bilde av meg i den noe feminime jakken hun lånte meg 😉

I går deltok jeg på min første forelsning/ presentasjon. Temaet var «Teaching in SL with Interactive Builds». Invitasjonen fikk jeg gjennom gruppen Teacher Networking Center (TNC) som jeg har meldt meg inn i.

I tillegg til at jeg håpet å få noen konkrete innspill om hvordan SL kan brukes i undervisningen, var jeg nysgjerrig på hvordan en slik forelesning fungerte.

Vi var 15-20 stykker som deltok på seansen. Først satt vi i auditoriet og kunne høre på Zotarah Shepard fortelle oss om noen av tankene hun gjorde seg omkring emnet. Var positivt overrasket over lydkvaliteten. Mens hun snakket kunne deltakerne komme med innspill og spørsmål i chatten. Etterpå tok hun oss med på to ulike plasser som var bygget for undervisning av elever.

Jeg tok opp deler av seansen på video. Har redigert et utdrag på syv og et halvt minutt. Ta en titt dersom du er nysgjerrig på noe av det SL har å tilby.

Kommentarer
  1. Einar Berg sier:

    Artig å se video fra et virtuelt møte man selv har deltatt på! Dessverre måtte jeg gå før dere reiste til andre steder, så opptaket var nyttig også. Er det funksjon for videoopptak i SL på samme måte som for å ta et bilde?

  2. moldeklev sier:

    Kjekt at det er flere norske som er aktive. Synd du måtte gå. Filmet ikke siste stedet vi var på, men kan sende deg en lenke.

    Jeg vet ikke om det er mulig å ta opp video direkte i SL (sannsynligvis ikke). Jeg brukte Screenflow for Mac. Ellers er du Camtasia et godt alternativ for Windows (30 dager gratis prøve av fullversjonen) eller Debut Videorecorder som jeg har blogget om tidligere, https://moldeklev.wordpress.com/2008/05/11/filming-av-skjermen/

Legg igjen en kommentar

