Virtuell undervisningsverden

Posted: 14. november, 2008 in Quest Atlantis, Second Life, Skole

I den siste tiden har jeg brukt mye tid på å prøve å orientere meg i forhold til online rollespill/ virtuell verden. Ser helt klart et stort potensiale til bruk i skolesammenheng, i den riktige settingen.

Har vært heldig å fått kontakt med Jeanett fra Diginalet. Hun er en tåmodig sjel som har hjulpet meg i gang med Second Life og dratt meg med inn i Quest Atlantis.

secondlife_1

Mine spede erfaringer til nå, er at Second Life er glimrende til relasjonsbygging. I Eduisland (område i Second Life) finner man andre pedagoger fra hele verden som man kan utveklse erfaringer og tips med. Men savner sårt flere norske pedagoger fra alle skoleslag. Dersom du har lyst å prøve ut Second Life nærmere, er det bare til å gi et ord.

Foreløpig ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å sette igang med å bruke denne verden overfor elever i den nærmeste framtiden. Tenåringsutgaven av Second Life opererer også med en aldersgrense på 13 år. Noe som er gir noen begrensinger for oss som er en 1.-10. skole.

otak_screenshotBildet hentet fra http://thenjournal.org/feature/78/

Jeanett har skrevet utfyllende om vårt første møte med Quest Atlantis. Er fortsatt helt i startgopen, men synes dette virker kjempespennende. Er lagt opp slik at jeg føler at det er overkommelig å kunne gjennomføre dette i undervisningssammenheng. Også her hadde det vært kjekt om det hadde vært flere som var interessert å prøve dette ut nærmere. For å kunne sette igang klasser her, er det nødvendig å fullføre et innføringskurs som går over 4 torsdagskvelder. Det begynte ett kurs igår, men dersom man er med på de 3 siste kurskveldene holder det for å bli «sertifisert». Ta kontakt dersom du er interessert, så hjelper jeg gjerne med å komme i gang.

Kommentarer
  1. Tove sier:

    Jeg har skrevet meget kort om min erfaring med Second Life i bloggen min. Du fnner denne på
    http://tomi.no/2008/11/second-life-i-skolen/

    Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mere informasjon.

  2. moldeklev sier:

    Takk for innspillet og tilbudet.

    Er svæt interessert i å vite mer om dine erfaringer vedr registrering av elever. Ser av denne wikien:

    http://simteach.com/wiki/index.php?title=Second_Life:_Educators_Working_with_Teens

    at det skal være mulig for elever utenfor USA å registrere seg gjennom PayPal. Men vet ikke noe om hvordan det fungerer.

Legg igjen en kommentar

