Nyttårstanker

Posted: 3. januar, 2009 in Diverse, Skole

Ser at mange av mine skolerelaterte medbloggere oppsummerer året som har vært og kommer med tanker om IKT-arbeidet i det kommende.

Et av mine forsetter for året som kommer, er å få «landet» en større andel av alle prosjektene jeg ønsker å jobbe med. Jeg har et bredt interessefelt knyttet til IKT og undervisning. Det er som oftes en fordel, men fører ofte til at jeg ønsker å gjøre «alt» og gjerne det meste på en gang 😉

Skulle gjerne hatt litt mer av 5-åringen min sin evne til å få unna prosjekter. I romjulen hadde vi en ettermiddag der han spurte om vi kunne lage tegnefilm. Etter en kort brainstorming var han enig med seg selv om at det måtte bli en Kaptein Sabeltann-film. Alle forslag som kunne minne om storyboard, skisser og manus ble forkastet øyeblikkelig. Her var det viktig å få ting gjort! Tegningen og scanning gikk unna i rekordfart. Samtlige lydopptak ble godkjent på første forsøk. Og resultatet ble ganske fornøyelig (ihvertfall for oss som har fått forklart historien bak). Her er resultatet, alt ble til på et par hektiske timer og er laget med Photo Story og Audacity:

Av arbeid som skal ferdigstilles eller utvikles videre kan nevnes: den omfattende IKT-planen vår, utviklingen av Tips og triks-wikien, tettere oppfølging og kompetanseutvikling i teamene på skolen, praktisk erfaring med Quest Atlantis og videre utforskning av Second Life (blant annet utvikle undervisningsopplegg).

I tillegg håper jeg at det blir tid til mer klasseromsnært arbeid i året som kommer. Har forhåpninger om at vi på Skranevatnet skole skal bli enda flinkere å integrere fornuftig bruk av IKT i læringsarbeidet.

Videre har jeg ambisjoner om å stadig være på søking etter nye og bedre IKT-verktøy. Enten det er snakk om programmer, nettsider eller tjenester.

Ser frem til et spennende og innholdsrikt IKT-år.

Kommentarer
  1. diginalet sier:

    Hærlig! Kaptein Sabeltann var min musikklærer på barneskolen. Han var stort sett veldig grei. Klarte å få frem sablene hans bare en gang. Og så var jeg trillepike til Sunniva (ikke så ofte, for de var så kjipe på betalingen (var nok mens småbarnsøkonomien pressa dem) 🙂

  2. moldeklev sier:

    Nå har jeg to små som ble grønn av misunnelse her…

    Uansett gøy å jobbe med noen som går 100% inn for jobben, ikke setter noen begrensinger for seg selv og lever seg totalt inn i rollen som selveste Kaptein Sabeltann.

    Så får pedagog-pappaen komme med storyboard skjemaene etter hvert. Eller kanskje ikke…

  3. diginalet sier:

    De har aldri vært særlig populære i mine kretser 🙂

Legg igjen en kommentar

