Ryddig desktop

Posted: 3. mars, 2009 in 1

Sikkert flere enn meg som sliter med et kaos av filer og snarveier på skrivebordet. For noen dager siden kom jeg over et lite program som heter Fences.

Dette programmet rydder opp i alt rotet på skrivebordet. Det organiserer alle ikonene i nyttige grupper eller skjuler de du ønsker på en hensiktsmessig måte.

Når du har installert programet, kan du velge mellom noen forhåndsdefinerte oppsett. Maskinen foreslår hvike ikoner som skal hvor. Man kan enkelt endre størrelse og posisjon på boksene, ved å dra og slippe de i ønsket posisjon. Dersom du ønsker å lage ditt eget oppsett, går det fint.

Det er også en mulighet for å operere med flere ulike skrivebordsoppsett. De ulike oppsettene lagres enkelt som et snapshot.

Har brukt programmet i noen dager nå på min bærbare PC. Opplever at det bruker lite ressurser og er sålangt fornøyd med funksjonene. Her er bilde av skrivebordet mitt før jeg installerte Fences og etterpå:

fences

Dessverre er Fences kun tilgjengelig for Windows 😦

Kommentarer
  1. Kjemikeren sier:

    Hm. Jeg har aldri skjønt hvorfor man legger ting på skrivebordet i det hele tatt, jeg… Jeg har alle dokumenter i ryddige mapper i «mine dokumenter», og programmer finner jeg via startmenyen. I Vista har jo det blitt enda enklere i og med at man kjapt kan søke opp det man ønsker fra startmenyen. Så skrivebordet er kun for dekorasjon 🙂

  2. moldeklev sier:

    Filer på skrivebordet er for oss som er så travle (evt late), at vi heller sparer 2-3 klikk på å legge der istedenfor i en egne mappe i mine dokumenter.

    Så får vi heller leve med det absolutte kaos og at vi bruker 3 ganger så lang tid på å finne igjen dokumentene etterpå 😉

  3. Ragnar Ydse sier:

    Hei!

    Fences er genialt. Har ikke alt for mange snarveier på skrivebordet men jeg liker at det ser ryddig ut. Har også skrevet om det i min IKT-skoleblogg (http://strindavgs.blogspot.com/) hvor jeg henviser til din side. Ekstra kjekt at programmet er gjort tilgjengelig for alle.

Legg igjen en kommentar

