10 Fingre

Posted: 18. mars, 2009 in Skole, touch

10fingre3

I dag var jeg med å hjelpe 2. trinn med å komme i gang med 10 Fingre. Det er et program som trener elevene i touch. Denne første gangen fikk alle elevene små klistremerker på neglene. Hver finger hadde sin farge, som samsvaret med bildet av tastaturet på skjermen. Bokstavlydene ble også lest opp for elevene, samtidig som tastaturet på skjermen viste hvilke taster som ble trykket på.

10fingre210fingre

Opplegget fungerte glimrende. Alle elevene kom godt igang og tok prinsippene kjapt. Det var naturlignok stor forskjell på ferdighetene, men tror alle fikk oppleve mestringsfølelse.

Planen videre er at elevene skal øve to ganger i uken, når de har stasjonsarbeid. Disse øktene er korte og intensive (10 min), og svært godt organisert. DinSides dataredaktør, Bjørn Tore Loftås, hevdet for en tid tilbake at det å lære touch var det viktigste faget på skolen. Er nok ikke enig med spissformuleringen, men har stor sans for å lære å bruke tastaturet riktig i tidlig alder. Spennende å kombinere første lese- og skriveopplæring med touch-trening.

Nå håper jeg at vi kan få kjøpt inn minitastatur som passer små fingre.

Gleder meg til å følge med i fortsettelsen!

Kommentarer
  1. Guttorm sier:

    Tipser om tuxtypeog gcompris

  2. moldeklev sier:

    Takk for tipset! Dette må jeg sjekke ut nærmere 🙂

  3. Kjemikeren sier:

    Jeg har lenge hevdet at det absolutt mest nyttige faget jeg har tatt på skolen noengang var maskinskriving i valgfag i 8. klasse. Jeg står fast på det. Ikke noe av det jeg har lært på skolen har jeg noengang anvendt i så stor grad. (Noen vil hevde lesing, men det kunne jeg lenge før jeg begynte på skolen 😉 )
    Jeg har ikke tenkt på at det kan være nyttig å lære små barn touch, men ser jo at det blir viktig – nesten like viktig som å lære å skrive med blyant, faktisk.
    *notere 10 fingre*

    • Her kan du lese litt om hvordan det går an å få 6-åringer til å lære tøtsj-metoden samtidig som de lærer lesing og skriving. Ja, det blir på samme måte som vi lærte å skrive med blyant da vi gikk på skolen.

      Klart det er viktig, – jo før jo bedre!

      Ragna

  4. moldeklev sier:

    Jeg hadde også maskinskriving som valgfag på ungdomsskolen. I tillegg hadde jeg det samme faget første året på Handel og kontor. Priser meg lykkelig over at jeg behersker touch nå 🙂

    Det som virker veldig bra med 10Fingre er måten det kombinere det auditive, visuelle, taktile og kinestetiske sansene.

    Så får vi se hvilke erfaringer vi har gjort oss, når vi har prøvd det ut en stund.

    • Fint å høre at du er i gang med 10 fingre med 2.trinn. I begynnelsen går det fint med et standard tastatur, men når de små fingrene skal opp på de andre radene kan det være godt med et MiniTastatur, tror du ikke?

      MusiskTastaturleik gir elevene anledning til å få øve inn hvilken farge som hører hjemme på hver finger før de begynner på 10 fingre. Vitsen er jo at de ikke skal se på fingrene når de taster, men det vil de helt sikkert gjøre når de har klistrelapper på fingrene…

      Takk for at du tipset videre om MiniTastatur her på din blogg!

      Ragna

  5. […] april, 2009 Skrev for et par uker siden et innlegg om innføring i bruk av 10-fingre på 2. trinn ved skolen vår. I fortsettelsen har lærerne på trinnet integrert touch-øvingen i […]

  6. Ulrika sier:

    Hei! Har du funnet minitastatur med norske taster? Jeg leter og leter…

  7. Ulrika sier:

    1000takk:-)

  8. […] som gir tastaturtrening etter touchmetoden, bl.a 10 fingre fra Mikroverkstedet  (omtalt også på Moldeklevs blogg ). Her bruker man fargekoding av taster og fingre slik at det er enkelt å se hvilke fingre man skal […]

Legg igjen en kommentar

