Twitter en flopp?

Posted: 7. april, 2009 in 13906313, twitter

twitter

Statsviter Hege Skjeie publiserte kronikken «Forkjølelsen min får du aldri» i Dagens Næringsliv lørdag 4. april. Her tar hun et oppgjør med Twitter som et virkemiddel til politisk arbeid. «Twitter er tull» hevder hun med stor faglig tyngde. «Twitter er  nettsamfunnet for dem med veldig dårlig tid. Her kan du legge fra deg meldinger på maks 140 tegn, som folk kan svare på hvis de gidder. Twitter betyr kvitring – du sender ut små fuglepip om hva du gjør, og kanskje hva du tenker på. Men bare når du tenker veldig korte tanker». Dessverre finner jeg ikke kronikken på DN sine nettsider. Her finner du et bilde av avissiden. Edit: nå virker linke til kronikken: http://avis.dn.no/arkiv/?articleId=20095895

Flere har latt seg provosere av artikkelen og tatt til motmæle. En av dem er Hanne LK som har skrevet et godt fundert motinnlegg. Synes det er bemerkelsesverdig at Hege Skjeie kan dra slike slutninger når hun angivelig hverken er aktiv blogger eller twitrer. Kunne selv ikke helt skjønne vitsen med Twitter når jeg fikk høre om tjenesten første gang. Men etter å ha lest mange gode tilbakemeldinger, bestemte jeg meg for å prøve det ut og anskaffet meg en konto, www.twitter.com/moldeklev.

Tok ikke lang tid før jeg var «hektet». I løpet av det siste året har jeg knyttet til meg mange kontakter rundt omkring, mest i Norge men følger også en del utenlandske kapasiteter innen IKT og undervisning. Jeg har plukket opp utrolig mange praktiske tips og idéer som jeg bruker i hverdagen min. Med et slikt nettverk er det bare til å skrive en kort melding dersom det er noe du lurer på, man får alltid svar innen rimelig kort tid. Har man lange tanker man ønsker å dele, er det bare til å skrive et blogginnlegg og referere til det via Twitter. Alltid kjekt når noen kommenterer og diskuterer innlegget ditt på Twitter.

Lurer du på hva twitter egentlig er for noe? Se på dette blogginnlegget til Ida Aalen. Her beskriver hun tjenesten som et uformelt middagsselskap.

Skeptisk til Twitter? Ikke forkast hele tjenesten uten å ha prøvd den (slik som Hege Skjeie). Finn deg en person som interesserer seg for det samme som deg, sjekk hvilke personer denne følger og heng deg på! Er sikker på at du blir positivt overrasket over nytteverdien til Twitter.

Avslutter innlegget med bilde av en kronikk, også denne fra DN, fra 1996. Har funnet den på bloggen Kontrastemning. Understreker vel at DN ikke alltid treffer med sine oppslag knyttet til teknologi…

Kommentarer
  1. […] FjoseBerg, Bård Vegard Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT i skolen og NONA. […]

  2. […] FjoseBerg, Bård Vegard Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT i skolen og […]

  3. Ida Aalen sier:

    Tusen takk for link, varmer at folk setter pris på det man gjør 🙂

Legg igjen en kommentar

