Arbeid med Photo Story

Posted: 2. juni, 2009 in Digital Fortelling, program

Forrige uke jobbet 4. trinnet med digitale fortellinger. Jeg hjalp til med å få tegninger skannet, samt hadde hovedansvaret for opplæringen og arbeidet med programvaren.

Vi laget fortellingene i Photo Story. Selve redigeringsarbeidet brukte vi ca 2 timer på. Noen få elever hadde sett gjennom opplæringsvideoene jeg har laget tidligere, ellers hadde ingen erfaring med Photo Story fra før. Ikke overraskende brukte elevene liten tid på å lære seg å bruke programmet.

Denne første gangen var hovedfokuset at alle elvene skulle lære seg hvordan man reint teknisk kan lage en digital fortelling. Selve innholdet og språklige virkemidler ble kraftig nedtonet denne gangen.

Nok en gang erfarte jeg at Photo Story er et supert verktøy å bruke i skolen. Det er enkelt å intuitivt å bruke, motiverende, gratis og ikke minst synes elevene at resultatet blir godt.

Her noen tilfeldig utvalgte eksempler fra produksjonen:

Husk til neste gang:

  • be elevene lage tegningene i liggende format. Bedre resultat med tanke på svarte kanter i filmen.
  • være tidligere ute med å skanne bildene – sørge for at elevene på forhånd sjekker at alle tegningene klar.
  • legge på lyd er den kritiske fasen. Feilsøking etter følgende rekkefølge
    • sjekke at mikrofon og høyttaler er koblet riktig i datamaskinen
    • sjekke kontrollpanelet for lyd (dobbeltklikke høyttaler ikonet nederst til høyre), inn-linjen må ikke stå på mute. Digital lyd og volum må være høyt oppe.
    • bruke innebygget sjekk i Photo Story
    • bytte mikrofon
  • lage klart noen ensfargete bilder som kan brukes til intro og avlutning

Momenter i vurderingsarbeidet:

  • Faglig innsikt. I hvilken grad gir eleven uttrykk for relevant fagterminologi og faglig forståelse.
  • Hvordan er samspill mellom musikk, bilde og lydkommentar?
  • Har eleven funnet fram til bilder/illustrasjoner som er relevante og bidrar til «å belyse” emnet?
  • Kildebruk. I hvilken grad har eleven funnet fram til relevante kilder? Er kildene brukt på en selvstendig,  ryddig og korrekt måte?
  • I hvilken grad har eleven valgt et egnet medium i forhold til prosjektet?
  • I hvilken grad behersker eleven mediet han/hun velger? (Stikkord her: billedkvalitet, lydkvalitet, visuell utforming)

Disse er laget av Leif Harboe og er publisert på skolenettet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s