Praktisk tilnærming til digitale tavler

Posted: 12. oktober, 2009 in Diverse, Skole

I dette skoleåret har vi sammen med Lyshovden og Hjellestad innledet et samarbeid om et prosjekt knyttet til bruk av digitale tavler på barnetrinnet.

Alle skolene var i vår i den posisjon at vi hadde fått og kjøpt et verktøy som så spennende ut, men som ingen av lærerne hadde noen erfaring med. Vi fant da ut at vi skulle lære og inspirere hverandre til å ta ibruk denne teknologien sammen.

De konkrete målsetningene er at vi skal:

  • samle gode idéer til pedagogisk bruk av digitale tavler.
  • kartlegge tilgjengelig programvare og dokumentere denne
  • prøve ut bruk av digitale tavler primært på 1.-4. trinn
  • spre kunnskap/informere om bruksmuligheter internt på den enkelte skole

Vi har til nå i høst hatt to møter der vi har utvekslet erfaringer og prøvd å lære oss nye funksjonaliteter sammen. Å opprette slike små nettverk som jobber tett med en praktisk vinkling, opplever jeg som fruktbar og effektiv arbeidsmåte. Det er for tidlig å konkludere med effekten av prosjektet, men starten har ihvertfall vært positiv.

Jeg har lansert muligheten for å samle gode lenker ved å bruke delicious.com. Det er opprettet en egen bruker for prosjektet, og tanken er at vi alle skal lagre bokmerker knyttet til bruk av digitale tavler her. Her er bokmerkene jeg har lagret så langt. Har også laget en kort video som viser hvordan en installerer delicous-knappene i nettleseren samt hvordan en lagrer et bokmerke. Det kan være lurt å slå på fullskjermvisning ved å trykke på pilene nederst til høyre i videoen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s