Håndholdt læringsarena

Posted: 30. november, 2009 in 1

Tidligere i høst ble jeg den lykkelige eier av en Iphone 3GS – 32GB. Spranget fra en 2 år gammel Nokia E70 var enormt, og har ført til store endringer i mine digitale vaner.

Jeg er i langt større grad digital tilgjengelig. Uansett hvor jeg er, har jeg applikasjoner som twitter, epost og kalender for hånden. Alt synkronisert med min private Imac, jobb-pc og privat bærbar. Enkelt og greit.

De siste dagene har jeg begynt å utforske diverse applikasjoner som er rettet mot utdanningssektoren. Det er et vell å ta av. Noen er gratis, mens andre stort sett koster mellom 6-17 NOK.

I første omgang har jeg utforsket applikasjoner som er rettet mot førskolealder og tidlig skolealder, da jeg har to små i nevnte aldersgrupper. Det er interessant å se hvor raskt de tar i bruk de nye mulighetene som blir presentert for dem. Det er ikke mange sekunder med instruksjon før de er igang. Jeg opplever at touch-mulighetene ved Iphonen , er mer intuitiv enn musebruk på datamaskin. Ungene liker å kunne bruke fingrene og vri å vende på telefonen for at programmene skal gjøre slik de vil.

Den små skjermen gjør også at informasjonsmengden er betydelig mindre, og at det dermed er lettere å holde fokus, navigere og finne ut av ting selv.

Selv om jeg bare har hatt telefonen en liten periode, ser jeg et stort potensiale for bruk av teknologien i skolen. Dersom noen har hørt om eller gjort forsøk med håndholdt teknologi i skolen, vil jeg svært gjerne høre om dette.

I dag tok opp en liten film mens eldstemann (6 år) prøvde ut ABCTrace for første gang. Dette er en helt enkel applikasjon der barnet kan trene på å spore bokstavene i det engelske alfabetet. Bokstavene og lydene blir lest opp. Samtidig som en får umiddelbar tilbakemelding på om det en gjør er riktig eller galt. Det er også mulig å trykke på figurene, så får en høre det engelske navnet for disse. Også mulig å samle opp poeng for det arbeidet du gjør. Dette trigget 6-åringen min, her slo konkurranseinstinktet inn!

Har tidligere prøvd ut et lignende program, Writing Lite, der en kan trene sporing av tall i gratisversjonen. Denne var ikke like populær, hovedsaklig fordi det ikke var lagt inn lyd i applikasjonen.

Her er filmen:

Kommentarer
  1. Guttorm sier:

    Mlearning.se, becta har vel og noko. Tips: ungane har kvar sin iPod touch, smart med ein konto på iTunes slik at eg kan installera på begge…

Legg igjen en kommentar

