Da er vi igang med wiki-arbeidet

Publisert: 25. mars, 2008 i Skole, wiki

I mitt første innlegg for en drøy måned siden, skrev jeg om å lage klasse-wiki med 6. trinnet. Dette arbeidet fikk en brå stopp, da IT-drift i Bergen kommune brått stoppet muligheten for å logge seg på wikispaces fra elevmaskinene på skolen. Etter noen henvendelser ble de åpnet igjen, men imellomtiden var Google sites startet opp. Fikk lyst å prøve ut denne tjenesten, så jeg flyttet alt over til Google.

Idag hadde jeg en dobbelttime med introduksjon av wiki og hvordan vi skulle jobbe med verktøyet. Gikk igjennom målsetningen og vurderingskriteriene før elevene såvidt fikk startet opp med arbeidet. Startet opp med to klasser på en gang, så det var småkaotisk og hektisk i starten. Men elevene var utrolig ivrige og de likte arbeidsmåten.

Blir spennende å følge utviklingen av prosjektet videre. Som jeg skrev i den første posten, har jeg valgt å styre arbeidet mye denne første gangen. Har lagt listen høyt når det gjelder det faglige innholdet. Så gjenstår det å se om det er for høyt…

Kommer til å jobbe litt hver uke i de kommende ukene for å ferdigstille sidene. Etter endt arbeid skal sidene presenteres, og elevene skal lese seg opp på emnet ved å bruke wikien. Så får vi se hvordan det går på prøvene som skal gjennomføres via testverktøyet i It’s learning.

Her er sidene (klikk på logoen for å komme videre):

 

Logo 6a wiki
Logo 6b wiki
kommentarer
  1. Albertine sier:

    Hva er dine erfaringer? Er Google sites best eller wikispaces? Hva er den største forskjellen?

  2. moldeklev sier:

    Jeg har ikke brukt noen av wikien kjempemye. Men noe av det jeg har erfart sålangt er at jeg har litt mer valg når det gjelder layout og oppbyggingen av siten på Google. Litt friskere layout er også en fordel med Google. Men her har vel Wikispaces kommet med noen forbedringen som jeg ikke har fått med meg.

    På Google sites er det ikke mulig å opprette egne brukere for elevene. Kravet for å opprette en Google-bruker er at en må være over juridisk lavalder (eller noe i den dur). Jeg har opprettet en ny bruker i mitt navn, som alle elevene bruker. Det er en stor bakdel. Håper Google ordner dette. Det må de vel gjøre dersom de tar mål av seg å bli en viktig aktør i grunnskolen.

    I wikispaces er det mulig å opprette egne elevbrukere.

    Videre har jeg hatt noen tekniske problemer med rettigheter og tilganger. Uten at jeg helt har skjønt hva som er i veien, har jeg måtte opprette en hel del lenker på nytt. Irriterende ekstra-arbeid!

    Dersom jeg skulle gjort dette fra begynnelsen igjen, hadde jeg nok valgt å bruke wikispaces. Mest pga av det med egne brukere. Men Google sites har absolutt et potensiale med bedre layout og flere «finesser».

  3. Leif Harboe sier:

    Jeg opprettet en Google sites umiddelbart, men kom liksom ikke skikkelig igang. Jeg fant ikke helt ut av hvordan det funket – jeg tror nok grensesnittet har forbedringspotensial – stusser egentlig over dette. De har hatt lang tid på seg etter at de overtok Jotspot.
    Men det jeg stusser over er at din arbeidsgiver har sperret Wikispaces. Hva er politikken for å sperre nettsteder? Jeg har hørt fra engelske lærere at skolemyndighetene der liker å sperre, men jeg trodde ærlig talt ikke at dette hysteriet var kommet til Norge.
    Mvh
    Leif Harboe

  4. moldeklev sier:

    Jeg er også forbauset over at tilgang stenges. Tok dette opp med han som har hovedansvaret for IKT i kommunen. Fikk tilbakemelding om at dette var noen som IKT-drift hadde gjort på egenhånd. Fikk ikke noen forklaring på hvorfor, men ble ihvertfall åpnet når jeg tok kontakt. Så det var ingen pedagogisk begrunnet utestengelse.

    Har imidlertid også opplevd å ikke få adgang til å logge på google-kontoen min fra elevnettet (vi har to nett i kommunen, et administrativt og et elevnett). Og for tiden er det heller ikke mulighet for å bruke netvibes. Irriterende og upraktisk dersom jeg må ta kontakt og vente på å få åpnet de tjenestene jeg ønsker å bruke.

  5. Anne Stordal sier:

    IKT-avdelingen i vår kommune, Grue i Hedmark, har sperret for Blogg. Sperret også av for YouTube og Facebook. YouTube er åpnet igjen, Blogger bare de vi ber om, Begrunnelse i forhold til Facebook er at reklamen tar for stor plass på serveren. Tror ikke de har oppfattet Netvibes og Wikispaces ennå. Men fryktelig irriterende og med hensyn til Blogg er det heller ingen begrunnelse. Heldigvis ikke sperret andre Web 2.0 steder som Glogster, GoAnimate etc., som er svært godt egnet for elever i grunnskolen.

Legg igjen en kommentar