Utdanningskonferansen i Bergen

Publisert: 10. februar, 2009 i 1

Da er Utdanningskonferansen i Bergen 2009 vel overstått. Det har blitt mange inntrykk og opplevelser disse to dagene. Som vanlig vil ikke alt oppleves like relevant og interessant for den enkelte. Men i det store og hele var det mange gode forelesninger som ga grobunn for refleksjon over egen praksis.

Jeg laget et tankekart mens jeg hørte på forelsningene, det har jeg lagt ut her dersom noen er interessert.

To av innslagene jeg hadde størst nytte og glede av var Sutra Mitra, professor of Educational Technology fra Newcastle University, som snakket om Hole in the Wall, og David Williamson Shaffer, professor fra Universty of Wisconsin Madison, som snakket om dataspill og læring.

Hole in the Wall er kort fortalt et prosjekt som ble gjennomført i India. Barn i den indiske slummen fikk tilgang til en PC koblet til internett gjennom et vindu i en vegg. Disse hadde aldri sett en datamaskin før, og ble observert mens de lærte seg å bruke maskinen og internett. Dette og senere eksperimenter viste at grupper av barn kan lære å bruke en datamaskin på egenhånd uansett bakgrunnskunnskaper. Sutra Mitra la vekt på at maskinene måtte plasseres  på et trygt offentlig sted, som barna forbandt med fritid og lek. Noen av poengene han trakk frem var:

  • språket var ikke en barriere
  • barn kan lære  bruke pc og internett av seg selv
  • teknologi har størst effekt for de barna som har dårligst utgangspunkt
  • samarbeidslæring et viktig poeng, den dialogen som skjer foran skjermen er viktig for læringen

Dette er en forelesning som gjorde inntrykk og kommer til å bli husket lenge. Tror absolut at mange av poengen har overføringsverdi til oss i Norge også. Så lenge barna har en innebygget vilje til å utforske og prøve nye ting, kan de få til det utroligste.

Her er en video fra Sumatras presentasjon på TEDtalk.

Var på forhånd spent på hva David Shaffer ville formidle. Og jeg ble på ingen måte skuffet! Hans innlegg, som handlet om spill og læring, begynte med et historisk tilbakeblikk på grunnlaget for utdanningssystemet og refleksjon over hvor lite systemet egentlig har endret seg. Videre trakk han trådene fremover, og pekte på mange av de utfordringen dagens unge kommer til å møte. Denne delen av foredraget har mye av den samme tilnærmingsmåten som Arne Krokan hadde i økten foran. Schaffer presenterte videre hvordan visse typer spill og simuleringer kan stimulere til økt læring hos barn. Han skilte mellom skilte tydelig mellom spill som bare var gamle arbeidsmåter vi kjenner fra tradisjonell undervisning, bare med strøm, og mer omfattende spill som tar for seg helhetlige simuleringer der ulike parametere kan endres og påvirkes. Også han la stor vekt på den kommunikasjonen som skjer mellom deltakerne foran pc-skjermen. For mer informasjon se denne.

Fant et klipp med Shaffer på Youtube. Handlet riktig nok ikke om det han snakket om på konferansen, men tok det med likevel 🙂

Alt i alt en opplevdes konferansen som meningsfull og interessant. Det var også hyggelig å være tilstede under Svend Andreas Horgen sitt innlegg om bruk av web 2.0 i undervisningen. Var ikke så mye nytt for min del, men var likevel nyttig for meg å se temaet bli presentert på en måte som jeg tror gikk rett hjem for de lærerne som ikke har særlig kunnskap om dette fra før. Plukket opp en del som jeg helst sikkert kommer til å bruke selv på fremtidige presentasjoner.

Men et lite hjertesukk til slutt: Når man arrangerer en konferanse om digital kompetanse, må man legge opp til strøm for de som har med bærbare.

kommentarer
  1. Endre Holen sier:

    Eg oppdaga bloggen din for eit par veker sidan (via, via), og dermed fekk eg RSS om tankekartet ditt på mandag! Så eg har desse to dagane fulgt med på dine notatar! (etterkvart fann eg ut at eg kunne la vere å ta eigne 😉 ) Er elles heilt einig i dine tankar om konferansen! Eg trur Shaffer sine tankar faktisk «flytta» mi eiga oppfatning av verda ein liten millimeter, så det var veldig bra.

    Hjertesukket ditt var også eit av mine sukk på denne konferansen…det andre: Betre kapasitet på det trådlause nettverket….skulle tru at arr. av ein slik konferanse sette klare krav til bandbreidde!

    • moldeklev sier:

      Takk for tilbakemeldingen. Shaffers forelesning styrket troen min på at digitale spill og simuleringer har er stor fremtid i skolen. Han understreket jo også at dette ikke var det eneste elevene skulle holde på med, men at det var en undervisningsaktivitet på lik linje med andre.

  2. […] under utdanningskonferansen tidligere i år vil jeg gjøre notater via Mindomo. Vet ikke helt hvor nyttige disse er for andre, men kommer også […]

  3. […] Barn og spill Tidligere i år var jeg så heldig å høre professor David Shaffer snakke om spill og læring på Utdanningskonferansen i Bergen. Har tidligere skrevet et blogginnlegg fra konferansen her. […]

Legg igjen en kommentar